Мабуть, найпослідовнішим і найвитонченішим співцем квітів зла в українській
літературі був Максим Рильський.
У десяті роки він належав до такого собі "товариства
поетів-антропофагів", юних бунтарів, що сповідували епатаж, дендизм,
звірялися у своїй любові до гріха й "отрутної" краси.
Серед київської золотої молоді, як свідчив Рильський уже в
написаних через багато десятиліть підрадянських мемуарах, модним тоді став
кокаїн, що змінив ефіроманію попередніх ґенерацій.
Роль, епатажна манера поведінки тут іноді ставали важливішими,
ніж серйозні маніфести. Костюм, зовнішність сприймалися у відповідно
зорієнтованому середовищі як частина літературної діяльності.
У десяті роки минулого століття серед київських
"антропофагів" та їхніх симпатиків дуже популярним став російський
переклад знаменитої автобіографічної книжки Томаса де Квінсі "Сповідь
англійського пожирача опіуму".
Цитатною "квіткою зла" у поезії Максима Рильського стає "небесно-синій мак".
По келії пливе, і в тьмі його встають
Лиця незнаного ясні недвижні очі,
Це з вірша "В високій келії самотньо таємничій",
уміщеного в збірці 1926 р. "Під осінніми зорями". А поезію
"Каламутні води", що мала входити до задуманого циклу
"Отрута", автор так ніколи й не оприлюднив.
Цикл мав стосуватися "отрутного" досвіду молодих
бунтівливих шукачів заборонених гріховних насолод.
Як і всі декаденти й денді, юний Рильський любив
химерні витівки. Просто займатися мистецтвом йому не цікаво, хочеться епатажу.
Тож Рильський з гімназійними приятелями (зокрема Михайлом Алексєєвим)
засновує напівжартівливе Товариство антропофагів. Відгомони цього епізоду
ми знаходимо у відомому вірші Рильського «Бодлер»:
Що хтів би скуштувать малесеньких дітей;
Впиватися гірким, самотним, тонким медом
Як згадує Віктор Петров, про це товариство
ходили пікантні історії, мовляв, «в цьому гуртку антропофагів молоді
гурмани, купуючи в Анатомічному Театрі людське м’ясо, заказують із нього
котлети для своїх вечерь». А той факт, що Рильський навчався на медика і
мав реальний доступ до анатомічного театру, тільки посилював цю легенду.
Зрештою, поет і сам іронічно згадує у вірші «Сіно» свої навчально-некрофільські
епізоди:
І хоч «граніт» отой не конче пильно гриз,
Та іноді кістки носив-таки додому,
Свою хазяйку тим лякаючи до сліз.
І як вам тепер «Білі мухи налетіли…»?)
Немає коментарів:
Дописати коментар